Saturday, February 11, 2012

Kehidupan hakiki

Bismillahirrahmanirrahim

Sollu 'alan nabiy. Alhamdulillah. Dah lama aku tak menaip. Idea ada tapi lebih kepada malas nak menaip. Sungguhlah jadi kawan setan. Anyway, before everything get starts I just wanna tell you that what I'm gonna write, or what have been written here are all about the situations that happened around me. So, I would like to seek for your apologize if the points written here causing you feel unhappy or any emotional feeling.

Baru-baru ni ada somebody ni tanya aku.
"What do you understand about balancing both duniawi and ukhrawi?"

Honestly deep in my heart, I don't know how to answer this question precisely. Tapi pada pandangan aku firstly we have to look back tentang tujuan kita diciptakan. Apa tujuannya? Untuk beribadah kepada Allah. Itu tujuannya. Hayati betul-betul. Orang yang faham tentang hakikat penciptaan ni confirm akan bersungguh-sungguh untuk penuhi cita-cita ni. Sebab apa? Sebab dia tahu bahawa dia seorang hamba. Jadi untuk mendapatkan kasih sayang serta rahmat daripada Boss, dia haruslah bersungguh-sungguh atas apa yang diperintahkan olehNya. Make sense kan?

The second group is those people yang melupakan tujuan penciptaan dirinya. Dia menjadikan dunia ni as the first and last destination. Bukan setakat tu malahan dia juga berfikir bertunjangkan nafsunya. Maka dunia berlari menjauhinya sedangkan dia menggonggong mengejarnya.

These are the comparisons that are always made by soliheen. A tabi'in named 'Aun bin Abdullah said,"Suatu ketika dulu, orang-orang baik telah menulis dan menasihatkan tentang 3 perkara:

1. Sesiapa yang beramal untuk akhiratnya, maka Allah akan mencukupkan dunianya.
2. Sesiapa yang memperbaiki hubungan dengan Allah, Allah akan memperbaiki hubungannya dengan manusia.
3. Sesiapa yang memperbaiki batinnya, maka Allah akan memperbaiki lahiriahnya.

So, renungkanlah serta hayati nasihat ni. Orang yang membuang Allah dari hatinya pasti sunyi selama-lamanya sekalipun seisi dunia mendongaknya. Namun, orang yang meletakkan Allah di tempat paling istimewa di hatinya sentiasa meriah dengan rasa bahagia sekalipun dipinggir seisi dunia.

Kita kena ingat yang nilai bahagia ni bukan terletak pada seramai manusia di sekeliling dan sehebat mana material di samping kita. Hakikatnya semua tu akan luput pada masa yang ditetapkan. Tapi kebahagiaan ini bergantung kepada se"besar" mana Allah di hati kita.

Kehidupan seseorang bermula ketika dia mati. Fikirkan. Hayati serta amalkan. 

Wallahua'lam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...